4e internationale Weserfahrt 2025.
Von den Bergen bis ans Meer.
- Zondag 10 augustus → Achim. 43km.
Om 7.30 uur op het water. We moeten na ongeveer 10 km varen door een sluis. Er is geen overdraging mogelijk volgens de tochtleiding. Om door de sluis te kunnen moet je je aanmelden bij de bediening. Afgesproken om met een groepje Duitsers op te varen die ons dan ook aanmelden. Wel zo makkelijk. Na 20km varen weer een stuw met een kanaal met sluis. Diverse vaarders schieten het kanaal in richting de sluis, wij niet. Overdragen bij de stuw. We hadden gezien dat het kanaal niet veel korter is dan de meander en het begon aardig te waaien met tegenwind. Die tegenwind wil je niet in een lang kanaal tegen hebben. Doordat we in de luwte van de meander konden varen en nog iets stroom mee hadden van het water van de stuw waren we aanzienlijk sneller op locatie dan degene die door de sluis gingen. Om 14.30 uur aangekomen. De Weser begint steeds drukker te worden met beroeps en recreatie vaart. Veel speedboten ook. Vandaag de laatste lange vaar kilometers. Ik begin er net aan te wennen. Bij de laatste overdraging roken we ook de zee. We zijn aardig op weg. De winkels zijn gesloten na 13.00 uur. Dat wordt de boot in duiken om wat eetbaars te vinden. Ik heb nog een gevriesdroogde maaltijd. Die maar eens proberen.
- Maandag 11 augustus → Bremen. 23km.
Een koude nacht gehad. Ik was blij met m’n extra fleece deken. Het weer wordt wel wat beter. Na 20 km de getijde sluis. Na deze sluis komen we op de Beneden Weser met getijden en brak water. We komen aan bij Kanuverein Bremen met laag water wat geen probleem is. Er is een breed strand en kunnen makkelijk naar boven dragen. Winkels op loopafstand. Zelf een potje koken voor de tent.
- Dinsdag 12 augustus → Rustdag.
366km gedaan tot nu toe. Vandaag een beetje uitslapen, wasje doen, boodschappen, wandelen door Bremen, wat drinken in de bar van de vereniging. Pizzaatje eten. Het lijkt wel vakantie.
- Woensdag 13 augustus → Rönnebeck. 26km.
Met inpakken hou ik ruimte over. Ben ik wat vergeten? Om 6.45 uur hoog water. De tochtleiding wilde iedereen om 7.30 uur op het water hebben. We konden geen pauze houden onderweg ivm de scheepvaart en het ontbreken van strandjes en we mogten niet voor 11 uur aankomen op de volgende locatie. Bij aankomst zou de groene loper uitgelegd worden. Het varen met het de ebstroom mee was een makkie en we waren er natuurlijk eerder. Rond 10.30 uur. Na enig zoeken zagen we iemand een groen kleed uitrollen en het kon niet missen dat dat onze bestemming was. Het was een erg kleine insteek en met de stroming kon je deze gauw missen. Daarom stonden er mensen gereed om iedereen naar binnen te trekken bij het aanlanden en snel ruimte te maken voor de volgende. Dat hadden ze vaker gedaan. De bar ging weer vroeg open. Het is ondertussen erg warm geworden. In de ochtend voor de warmte varen is erg lekker. Daarna de schaduw opzoeken bij de bomen. Onderweg nog een zeehond gezien. En een paar dagen geleden zwom een bever een tijdje met me op tot hij me zat was.
- Donderdag 14 augustus → Harriersand. 17km.
Om 7.30 uur hoog water. Een uur later rond 8.30 uur vertrokken. Met de stroming mee waren we om 10 uur op locatie. De boten moesten we een aardig eind het strand over dragen tot over het duin. We zijn langer bezig met het in en uitpakken dan met varen. Maar we hoorden ook dat we het nu met het weer erg treffen. Geen wind of slecht weer. Dat was in de voorgaande jaren wel eens anders. De Weser is hier erg breed ( 500 meter en bij Nordenham 1 km) en ik kan mevoorstellen hoe het kan zijn als je windkracht 5 of 6 vanaf zee krijgt. Het hoog water hebben wij ook mee op een schappelijke tijd. Deze had ook uren later kunnen zijn. En dan erbij bedenken dat het merendeel van de mensen geen groot water gewend is. Het eten konden we reserveren bij het strand paviljoen.

- Vrijdag 15 augustus → Nordenham. 16km.
Ook vandaag weer een makkie. Om 8.30 uur op het water richting de haven van Nordenham. Bij aankomst stond er net genoeg water om aan land te kunnen gaan. Koffie met gebak bij aankomst en een BBQ. Vanavond komen de kanotrailers aan. Booten opladen met de spullen erin die we niet meer nodig hebben. Morgen na het verzorgde ontbijt vertrekken naar Hann. Münden waar de auto’s staan. Voor wie wil kan nog een nachtje daar zijn tent opzetten en zondag gaan rijden. Sommige mensen wonen verder weg in Duitsland dan dat wij naar Nederland moeten rijden.

Al met al een geslaagde tocht met goed gezelschap en fijne tochtleiding. Weinig uitvallers ook. Wel een aantal deelnemers die een deel van de tocht hebben gevaren. We zaten stiekem al te kijken of we vanaf hier naar Nederland kunnen varen. Van Nordenham naar Bremer haven. Vandaar het Duitse wad op schieten. De Duitse eilanden hebben allemaal een haven en zijn ook een kano station waar je kunt overnachten. Ik zie mogelijkheden…
Auteur E. Schutte “
Copyright © 2023 Kanovereniging Lelystad Alle rechten voorbehouden.