Wie zijn wij en wat doen wij?

We zijn kleine een gezellige vereniging van enthousiaste peddelaars. Mensen van allerlei leeftijden en achtergronden die zich typeren als relaxte en sportieve natuurgenieters.
Iedere kanovaarder bij onze club heeft iets “vrijbuiterigs” en “sociaals” in zich. Alhoewel in je eentje sportief bezig zijn en genieten van de natuur belangrijk voor ons zijn, vinden we sámen varen ook erg leuk.
Dit doen we op onze clubochtend (maandag) of clubavond (vrijdag). Dat zijn gezellige momenten met daarna een kop koffie, kano-koek of een drankje op de vrijdagavond. Naast het kanovaren, organiseren we ‘bubbels’ en erwtensoep om het nieuwe jaar in te luiden, een BBQ in de zomer en steken we onze handen uit de mouwen op één of twee klusochtenden. Ons eigen clubhuis, de kanostalling en de buitenruimte moeten natuurlijk wel goed onderhouden blijven. Op zulke momenten kun je kennis maken met andere leden, die je normaal niet ziet. Ze varen op een andere dag, varen in kleine groepjes of alleen.

Dagtocht Utrecht

Ook varen we samen tochten vanuit de vereniging. Je komt op veel meer leuke plekjes als je samen ‘te water’ gaat. Het vervoer is dan geregeld met onze trailer. Het is veiliger om samen te gaan. We leren van elkaar (over het varen of de natuur of over het leven) en helpen elkaar als het ergens wat lastiger is, bijvoorbeeld met in/uitstappen. En een beetje aanspraak onderweg is natuurlijk ook leuk voor de afwisseling.
De tochten die we als vereniging organiseren op de maandagen zijn goed te doen voor onze leden. Wat peddelkilometers als conditie is wel handig al je een dagtocht van 15-20 km gaat varen.

Dagtocht Zwolle

In de maanden april tot en met september hebben we elke maand wel een dagtocht op maandag. In de weekenden organiseren we tochten afhankelijk van het animo of op initiatief van de leden. Voor de een liever een pittig tochtje naar de Marker Wadden of een meerdaagse met volle bepakking. Voor de ander liever de kleine slootjes, verdwalend in het land en onderweg oog voor plant en dier.
Ook biedt het Bovenwater al voldoende uitdaging voor sommigen onder ons. Want een golfslag bij windkracht 4 vraagt toch wel wat extra kanovaardigheid. En dan is het fijn om ook samen te varen.

Alleen in de mist.

Of je nou 16 bent of richting de 90 gaat, onze club staat open voor iedereen (met een zwemdiploma).
Kanovaardigheid opdoen is erg belangrijk om je goed te kunnen redden op het water en de ander te kunnen helpen als het nodig is.
We faciliteren het verbeteren van kanonaardigheid door het trainen van techniek en reddingen met een instructeur op 3 zaterdagavonden in het zwembad, in de winter. Verder leren we het elkaar, maar je bent zelf verantwoordelijk. We gaan uit van ‘al doende leer je’. In Nederland zijn verder allerlei kanovaardigheidsopleidingen te volgen om jouw vaardigheid zelf te verbeteren en ook YouTube is een inspiratiebron.

Uitgangspunt is om relaxed (samen) te kunnen genieten van het peddelen!

Copyright © 2023 Kanovereniging Lelystad Alle rechten voorbehouden.