Bovenwater Bataviastrand

Zo mooi & Zo dichtbij

Hier een point to point foto verslag van een tochtje naast de deur. Of zo gezegd onze voortuin.
De start is hier op het Bovenwater vanaf onze steigers. De tocht is niet te lang. 16,2 kilometer. Wel moet je er rekening mee houden dat je op open water gaat varen. Enige ervaring op groot water is dan ook wel gewenst. Let op de weersverwachtingen en een zwemvest is een pre. En neem een karretje mee. Je moet tegen èèn helling op met de kano. Namelijk de dijk. Ik heb de kano met de kar er onder, schuin tegen de dijk op getrokken. (foto 07) Dit is goed te doen.
We varen Het Bovenwater over. En al peddelend kom je dan weer op de kant in Lelystad Haven en via een korte wandeling (800 meter) in de jachthaven van Lelystad Haven. (foto 09) Er zijn hier drijfsteigers waar we altijd wel gebruik van mogen maken. Als je netjes bent kun je het even melden bij de havenmeester als er 1 aanwezig is. Hier vandaan kun je vanuit de haven linksom. Je passeert dan een krib aan bakboord met een rood baken. Even verder peddel je dan via de doorgang (foto 11), om de strekdam het Markermeer op. Let hier goed op dat je de ruimte hebt en er geen vrachtverkeer binnen komt of uit wil. Je moet hier n.l. de vaargeul over en meteen rechts afslaan langs de strekdam. Maar hier staat dan eerst een veld met visnetten op de hoek.

Als je de dam volgt krijg je weer een doorgang (foto 12), dus ook een vaargeul. Deze is over het algemeen drukker.Namelijk veel vrachtverkeer wat door de sluis moet, of is geweest. Mijn ervaring is dat het het makkelijkst is de vaargeul over te steken tussen de rode en groene boei iets buiten de strekdam (750 meter van de strekdam af). Hier is de vaargeul 200 meter breed en iets meer overzichterlijk. Als het goed is zie je dan in de verte de eerste gele boei die het kiteveld markeerd. Peddel hier op af. In de verte is ook een draadkunstwerk (foto 14) te zien op de strekdam van het Bataviastrand. Het landschaps kunstwerk uit 2010 heet Exposure en is ontworpen door Gormley. Hier in Lelystad door bijna iedereen “De Hurkende” man genoemd. Als je hier op af peddelt zie je ook weer een opening aan de rechterkant in de strekdam die we gevolgd zijn en een krib voor je. Denk er om dat er op mooie dagen best veel pleziervaart en kleine beroepsvaart gebruikt maakt van deze opening van en naar de sluizen en haven. Houd de linkerkant van de krib aan (foto 13) om hier omheen te varen en aan te landen op het Bataviastrand.

Eventueel pauze op het strand en dan door naar de Batavia, welke vanaf het water mooi is te bewonderen. We stappen dus in en ronden de kop van de krib weer. Hier links aan houden. Let op de vele visnetten in de hoek. Je kunt misschien wel zo makkelijk meteen afstand nemen van de krib en de hurkende man (Foto 16) ver links laten liggen. Als je goed kijkt zie je een gele boei en het baken van de doorgang er achter. We varen door de opening. en blijven links varen langs de geelrode boeien naar de kop van de volgende strekdam. Hierna kan het druk worden, want dit is de toegangs en vaarroute naar de sluis en haven. Oversteken met de oogjes open. Je ziet het 17e eeuwse vlaggenschip van de VOC de Batavia op 10 uur en Bataviahaven (foto 17) recht voor je liggen. Je kunt langs de Batavia varen en ook tussen wal en schip. Leuk om te zien.

Dan door naar Batavia haven. Vanaf de Batavia ietwat zuidwest de kant en steigers volgen tot je de ronde kademuur van de haven passeerd (foto 23) en hier naar binnen vaart. Je kunt er aan de kant rustig rond drijven en van al het moois genieten. Van af het water kun je de skyline van de woontorens en Bataviastad bewonderen. (B.t.w. Voor wie het niet weet; Bataviastad is èèn groot outletcenter, met voornamelijk merkkleding.) Via de baai binnen de strekdam langs de kant weer terug naar Lelystad Haven. Om daar vervolgens via een kortere looproute (450 meter) weer peddelend terug te keren naar ons clubhuis.

Ik heb hem zelf gevaren/gelopen in ruim 3 ½  uur. Dit met drijven, foto’s, ruime pauze en even geschuild voor de bak water die van boven kwam. Daarbij dus “Sorry, niet alle foto’s zijn even duidelijk door de natte lens.” Ik hoop hiermee een ieder motivatie te geven om Lelystad eens vanuit een kano of supboard te bekijken. Want dit is echt de moeite waard.

Het strand aan de Uilenweg in Lelystad is vrij toegangkelijk en parkeren is gratis. Je start dan ter hoogte van de bootjes die je in de twee na laatste foto ziet (no.46). Er zijn 3 print screens van de route, met nummers die naar de foto”s verwijzen. Mocht dit niet duidelijk genoeg zijn, download dan het .gpx bestand

Heb je nog nooit In een kano gezeten en droom je van dit soort tochten? Misschien is een club dan wel wat voor je. Niet alles over 1 nacht geleerd. Maar mooie momenten om naar uit te zien.

192021

Copyright © 2023 Kanovereniging Lelystad Alle rechten voorbehouden.