KNRM Bezoek

Energie compensatie is gedoneerd aan de KNRM
Zaterdag 24 Juni 2023 mochten Karin, Herman en ik (Levi) namens de Kanovereniging de donatie aan de KNRM overhandigen.

Na ‘s ochtends onderhoud te hebben gepleegd op de vereniging en te hebben genoten van de heerlijke koffie van Herman zijn we richting de Batavia-haven gereden. De KNRM bestaat trouwens dit jaar 200 jaar. Ons station in Lelystad bestaat pas 10 jaar. Aangekomen bij de KNRM werden we vriendelijk welkom geheten door Silvain en een team van vrijwilligers die s ’ochtends geoefend hadden bij de KNRM. Ons werd wat te drinken aangeboden en al snel werd er gezellig gepraat en ontstonden er interessante gesprekken. Vragen gingen over en weer en de interesse in elkaars passie was wederzijds. Er werd ons uitleg gegeven over het werk van de KNRM en hoe de KNRM functioneert. Hoe roosters in elkaar zitten en hoe de (ongeveer 26) vrijwilligers rouleren. Ook werd ons verteld dat de KNRM vaker uitrukt richting de Markerwadden voor zowel kanovaarders als personen op de eilanden die in nood verkeren. Wat ik niet wist is dat bij onwelwordingen of directe nood op de Markerwadden alleen de KNRM ter plaatse komt. Ik dacht dat bijvoorbeeld een traumahelikopter ingevlogen zou worden. Wist je dat de vrijwilligers van de KNRM soms wel binnen 10 minuten al op de boot zitten en klaar zijn om te vertrekken (omgekleed en wel)? Ons werd verteld dat de KNRM samenwerkt met ambulancepersoneel, maar niet met de politie. Na daarop doorgevraagd te hebben werd mij uitgelegd dat ze niet direct samenwerken met de politie vanwege belangenverstrengeling. Ze willen geen verlenging zijn van de politie.

Ook wij kregen veel vragen over waar we varen, of we kunnen eskimoteren, wat voor middelen we meenemen op het open water en of we bekend zijn met de KNRM app die voor zowel Android als Apple te downloaden is en waar mooie noodfuncties in zitten. We kregen het advies om onze leden nog extra te wijzen op deze app. Zo krijg je bij het drukken op de noodknop twee keuzes:
voor ondersteuning zonder directe nood
voor directe nood

Bij deze hulpvraag door middel van de noodknop krijgt de KNRM direct je positie door en de afgelegde route, zodat ze je snel op kunnen sporen. Ook bij onverwachte verslechtering van het weer waardoor je gestrand raakt, kun je hulp van de KNRM inschakelen.

Tevens kun je via de KNRM een gratis “Be Traceable sticker” bestellen. Meer informatie hierover vind je op knrm.nl onder het kopje preventie.

Na het overdragen van onze donatie van 380 euro middels een waarde cheque, werd ons gevraagd of we het leuk vonden om een stukje te varen. Natuurlijk hebben we hier ja op gezegd en wat was dat gaaf! De KNRM boot heeft een 450pk Volvo motor aan boord en wordt aangedreven middels een jet. Na rustig de haven uitgevaren te zijn werd er écht gas gegeven en dat voelde je goed. De versnelling was letterlijk een duw in de rug en daar gingen we, met 70km per uur over het water.

Ook haakse bochten en manoeuvreren kunnen ze vol gas. Wat ons vooral ook opviel was hoe stabiel de KNRM-boot op het water is. Ook kunnen ze met de boot 360 graden draaien op hun plek. Zo kunnen ze heel precies manoeuvreren om bij drenkelingen te komen. Een belangrijke tip die we te horen kregen was dat mocht je ooit ondersteuning van de KNRM nodig hebben, houd dan je boot vast (of iets wat drijft) totdat de bemanning zegt dat je los mag laten. Om golven van de boot bij de drenkeling te voorkomen remmen ze namelijk eerst flink af en dan duurt het nog even voordat je “gered” wordt. Bovendien mogen ze zelf onder geen beding ‘onder water’ gaan om iemand op te duiken.
Bij terugkomst in de haven hebben we de vraag gesteld of de KNRM een informatieavond bij ons op de vereniging wil geven en dat willen ze graag doen. Op de vraag of ze ook specifiek oefenen met kanovaarders. Kregen we te horen dat ze dat heel graag zouden doen en of we daar als vereniging aan mee zouden willen werken. Wij hebben aangegeven dat wij dat erg leuk zouden vinden. De KNRM laat ons weten wanneer ze willen oefenen dus daarover volgt later meer.
We hebben afscheid genomen en zo kwam ons leuke avontuurlijke bezoek ten einde.

Schrijver en foto’s; Levi van Duin

Copyright © 2023 Kanovereniging Lelystad Alle rechten voorbehouden.