Utrecht

Utrechtse grachten en de Kromme Rijn. Altijd een mooi stuk om te varen en te bekijken. We beginnen in de ochtend om 9 uur om de aanhanger te laden. De lucht was blauw. Met de nadruk op “was”. Maar niet getreurd het is droog en warm zat. 7 luitjes, met kajak, op weg naar Utrecht. Ik zit prinsheerlijk op de bijrijdersstoel. En Ben stuurt de auto en trekt de aanhanger. Bert rijd achter ons met nog 3 man.

Het is niet ver, maar toch wel even rijden naar Utrecht. Ik ben dan ook blij dat we bij de kanoverhuur zijn aangekomen. Kanoverhuur “de Rijnstroom”. Weinig stroming en troebel water in een zij-kanaaltje van de Kromme Rijn. In het zuid-oosten van Utrecht.

Zijn net de auto uit, of er wordt gebeld dat het wat later wordt. Bert heeft gigantische pech. De auto zegt zoiets als: Loop zelf maar. ANWB erbij en een nieuwe accu erin (de oude was gebarsten). Domme pech. ‘Maandagochtend’, ‘vrijdagmiddag’, wie weet? Een uurtje later zijn de mannen ook present.

Bij de kanoverhuur gaat het ook niet helemaal van een “leien dakje” zo gezegd. Er wordt gesommeerd dat we beter ergens anders kunnen staan en de kajaks te water te laten. Uhhm. “Dit was besproken”. Oooh, “ik weet de dagplanning niet”. Maar goed, voor 7 kopjes koffie à 2.50€ mogen de kajaks te water. Prima startplaats als de mensen een beetje meewerken. Besloten is dan ook dat ieder maar meteen in de kajak stapt, als hij aan de steiger ligt.

Utrech statsie, hier komen wij. Iedereen vlot te water en al gauw vrolijk peddelend genietend van al het moois. Bomen, struiken, vogels, kuikens en al meer. Het water komt al aardig op temperatuur meent iemand. Hoezo? Wil je zwemmen dan? lol Maar inderdaad, mocht je omgaan, zou het goed te doen zijn. Meerdere meerkoeten en ganzen met kuikens. Een leuk gezicht. Er is besloten om eerst de Nieuwe gracht te varen. Dus rechtsaf, meteen links, en de gracht in.

We varen zo een stukje en snap waarom het eenrichtingsverkeer varen is, het is vrij smal. De huizen staan gewoon met de voeten in het water. Geen kades, geen terrasjes. Wel een heel mooi afwisselend uitzicht op diverse verschillende gebouwen. Ik plaats de opmerking “klein Amsterdam”. De gracht en de huizen. Het is allemaal net wat kleiner maar niet minder mooi. Leuk zijn ook de bruggen die je onderdoor vaart. En te laat opgemerkt en op gewezen dat er allemaal verschillende ornamenten en figuurtjes waren uitgehouwen bij de wateruitlaten en onder de lantarenpalen. Ik had er 1 gezien en dacht “Goh, leuk zo’n kikker. Het bleken dus allemaal verschillende objecten/gezichten te zijn. Jammer, maar helaas te laat voor een leuke foto.

We vervolgen onze waterweg door de stadsbuitengracht waar we weer kunnen genieten van de variatie in bouwwerken. Oud en nieuw, gerestaureerd. Het past allemaal mooi bij elkaar. De rododendrons staan volledig in bloei en zo meerdere schoonheden. Ik zie Dick op een steigertje afvaren en besluiten dat dit een goede plek moet zijn om een eerste pauze in te lassen. Mooie houten steiger en niet te hoog. Iedereen aan de kant en broodtrommels open.

Lekker zo in het net-niet zonnetje. Park Lepelenburg heet het daar. Tot ons vermaak is er een fotograaf (in wording) bezig met een sessie. Een stel figuranten op een rij ligstoelen moeten in verschillende posities poseren. Alles natuurlijk met een hoop geschater. Okè we gaan verder op weg naar Hoog Catharijne. We komen nog wat peddelaars tegen met een bootje van de kanoverhuur. Een “kuch kuch” bootje met een oude diesel. Wat havendienst en dat was het wel. Eigenlijk best wel rustig voor de tijd van het jaar. De gracht maakt een bocht naar rechts. Een impossant gebouw op de hoek blijkt het Sonnenborgh Museum & Sterrenwacht te zijn. Herkenbaar aan de witte koepel op dak.

Een uurtje relaxed peddelen en daar verschijnt dan het nieuwe Utrecht “Hoog Catharijne”. Imposante bouwwerken eromheen en een tunnel er onderdoor met een gedeeltelijk glazen vloer, waar je doorheen kunt kijken. Een stuk oude muur hebben ze hier laten staan. Misschien om het tijdsverschil te accentueren. Ook leggen de rondvaartboten hier tegenover aan om de winkels van klanten te voorzien. Voor wie het nog niet gezien heeft, best wel een belevenis.

Op naar pauze 2 en de Oude gracht. Over de pauze weinig te melden. Wel over een brug eerder, waar een hondenschedel of zo iets aan een draadje hing. Humm luguber. De Oude gracht als vanouds. Met bochten en bruggen. Kades met terrasjes. Heel anders dan de Nieuwe gracht. Een heel andere charme. Straalt eigenlijk meer rijkdom en welvaart uit. Gigantische grote/mooie bomen op de kades her en der. Ook hier is genoeg te zien, maar te veel om nu te verwoorden.

We varen weer terug over de Kromme Rijn. Ik had op de heenweg een opening gezien en wilde er graag even kijken. Fort Lunet I. Een oude vesting muur die opnieuw is opgetrokken. In een laag gebouwd gedeelte zijn de restanten van de oude muur te bewonderen. Gracht er nog omheen. Was wel even leuk om te zien en de vele vogels te horen.  Terug op de route was natuurlijk door mijn doen de groep een beetje uit elkaar gevallen. Mijn excuses gedaan en weer verder.

Aangekomen bij de verhuur werd er geroepen dat we hier niet uit konden stappen, vanwege de vele kajaks die er in moesten. Onze voorlopers hadden de betonnen rand al meester gemaakt en kwamen zo aan wal. Wij hadden wel nog even geduld. Even een moment voor 2 kajaks moest toch wel lukken? Nou vooruit dan maar. Maar wel opschieten dan. Nou dat lieten we ons geen 2 keer zeggen. Alles weer op trailer en —-> Home. Ja. Dit was een hele mooie dag.

Mensen bedankt voor alles.

Copyright © 2023 Kanovereniging Lelystad Alle rechten voorbehouden.